NEWS & ARTICLES

Mario Kubaš: Kultura není slabá a křehká, nemusí žebrat

ARTICLE BY
Mario Kubaš jako manažer...


Jak jste přišli na nápad poskytovat e-learning pro kulturní sektor?

Nebyla to přímá cesta, tak to ale bývá. Culture Matters jako první napadlo Terezu Raaabovou, která se v Amsteradmu zúčastnila letní školy o kulturní ekonomice. Je to teď extrémně zajímavá a diskutovaná část veřejného života, výživné akademické téma. Podnikání v kultuře a kreativě extrémně roste, Velká Británie na tom staví velkou část své vládní agendy, dle posledních dat už tento sektor tvoří více než 10% HDP britské ekonomiky. Ale zpět k otázce. Tereza si řekla, proč takto nerozhýbat kulturní sektor i v ČR? Naše země je neobyčejně kulturní, manažersky ale má pořád blízko k disentu... Věříme, že tímto způsobem můžeme české kultuře velmi pomoci. Propojovat lidi s nejlepšími odborníky z praxe. Tereza mě oslovila jako lektora médií, projekt mě velmi zaujal, už na první schůzce jsme se zavalili tunou nápadů. Diskuze byla natolik živá, hned jsme si sedli, takže jsme se do toho pustili společně po hlavě.

Jak přesně Culture matters kurzy fungují?

Vycházíme z modelu info-podnikání, který je postaven na propagaci a práci pouze skrze internet, žádná tištěná inzerce. Pouze sociální sítě a internetový networking všeho druhu. Připravíme vždy ve spolupráci s lektory 8 hodin pro jeden kurz, kdy jedna výuková hodina se pohybuje kolem 20-25-ti minut. Ke každé hodině připravíme pracovní sešit, doporučenou literaturu a weby, někdy i bonusová videa a rozhovory. Je na každém, jak moc bude aktivní. Předpokládáme ale, že máme aktivní kurzisty, kultura je ze své podstaty velmi proaktivní oblast.

Proč zrovna 20-25 minut?

Protože více se zkrátka nedá ukoukat. Může to vypadat málo, ale opak je pravdou. Sám vím ze své zkušenosti ze zpravodajství České televize, jak hutně a rychle se dá o věci hovořit. Věřte, že 20 minut může být opravdu velká nalévárna. Je to však stopáž, která se dá vstřebat na tabletu, či smartphonu klidně i v tramvaji, v kavárně, kdekoli. K tomu samozřejmě přičtěte ještě bonusové materiály. Hodinové nudné přednášky nepočítající s internetovou distribucí a tedy se specifickým publikem, jsou ukrutně nudné! Lektor musí mluvit do kamery, k Vám a vážit v daném čase každé slovo. Neděláme záznamy přednášek!

...Mario Kubaš jako kritik.

Klíčoví jsou určitě lektoři, jak je hledáte?

S Terezou se pohybujeme v kulturní oblasti dlouhou dobu. Tereza je autorem aplikace Kulkal, která počítá multiplikační efekty kulturních organizací. Má s touto veřejně přístupnou platformou obrovský úspěch. Já zase mám zkušenosti z několika kulturních organizací, přednáším na Arts managementu na VŠE. Zároveň znám umělecké prostředí české kultury zevnitř jak jako bývalý herec, tak i jako redaktor a moderátor kulturní redakce České televize. Troufneme si proto říci, že v kultuře České republiky se opravdu orientujeme, známe ty nejlepší odborníky z praxe. Od začátku nám bylo jasné, že lektoři musí být „z terénu“, žádní kabinetní teoretici. Praxe, výsledky a schopnost své znalosti předat. To je to, co od našich lektorů vyžadujeme. Někdy není úplně lehké je sehnat...

A co vaše Edice Culture Matters?

Jako vysokoškolský pedagog se setkávám se spoustou kvalitních studentských prací. A vždy je velká škoda, pokud takové texty končí v šuplíku. Bakalářské a diplomové práce jsou bohužel často odsouzeny k zapomnění. Edice Culture Matters chce toto změnit. Ve spolupráci s naší radou složenou z odborníků a pedagogů, hledáme, redigujeme a publikujeme ty nejzajímavější práce, z nichž se snažíme dělat praktické e-booky. Studenti za své práce samozřejmě dostávají zaplaceno. Drobný peníz, ale i tak je ten zájem o výsledky jejich úsilí velmi těší.

Využíváte nějaké granty?

Na to se nás často lidé ptají. „To je úžasný projekt, jaký na to máte grant?“ „Děkujeme, to nás těší, žádný grant...“ Osobně tu ideu chudé kultury, která bez grantu není schopná žít, opravdu nemám rád. Tak kultura křehká a slabá není. Naopak. Patří k nejsilnějším sektorům národní ekonomik, jak dokázaly četné studie. Na druhou stranu musím přiznat, že zvažujeme přípravu komplexního vzdělávacího kurzu pro státní správu, tam bychom se už asi o veřejné finance ucházeli.

Takže očividně rostete.

Ano, máme spoustu nápadů. Jejich realizace je závislá na poptávce po kurzech. Jak jsem řekl, žádné jiné příjmy v tuto chvíli nemáme. Chceme udělat Talkshow Culture Matters a hlavně, no, to nebudu prozrazovat. Konkurence v kulturním vzdělávání ukrutně rychle roste, univerzity a kulturní organizace připravují spoustu vzdělávacích kurzů. My je však jako konkurenci nevnímáme, což oni někdy ano..., náš segment, tedy segment internetového vzdělávání má jiné publikum než mají univerzitní či jiné přednáškové programy. Věříme ale, že digitální kurzy jsou ta správná cesta, jak českému kulturnímu prostředí zprostředkovat know-how těch nejlepších odborníků. Nemusí nikam jezdit, my jezdíme virtuálně za nimi v čase, který se jim hodí.

Ještě poslední otázka. Marketing, rozhodnutí si daný produkt pořídit, je vždy otázka důvěry. Jak ji budujete, když se s účastníky osobně neznáte?

Ano, důvěra je klíčová. My fungujeme teprve 10 měsíců, ale o projektu se mluví a ví, to nás moc těší. Důvěra je pro nás alfa a omega, maximálně dbáme o co nejkvalitnější a nejzajímavější lektoring, který se snažíme obohatit dalšími službami, jako je právě Edice Culture Matters. Je to úkol o to těžší, že kulturní obec je vzdělaná, kritická a někdy dost svéhlavá...a to je dobře, my jsme taky její součástí... Některé naše účastníky ale samozřejmě známe i osobně. A doufáme, že další poznáme. Byli jsme pozváni na oslavy 17. listopadu na Národní třídu, kde se budou prezentovat vybrané kulturní organizace, takže tam budeme mít taky nějaké stanoviště, ještě to musíme s Terezou vymyslet. Takže naviděnou 17. listopadu!

Text: Ondřej Fér, Foto: Archiv Maria Kubaše



Galerie